30 Mei 2009

Kes Dato Suhaili Jadi Rujukan - UMNO Pusat

Petikan daripada Berita Harian Online, 30 Mei 2009

Gantung jawatan jika didakwa

Oleh Norfatimah Ahmad, Anwar Hussin dan Norliza Wasilan
bhnews@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Berkuat kuasa serta-merta, pemimpin Umno di semua peringkat yang didakwa di mahkamah atas pelbagai kesalahan secara automatik akan digantung semua jawatannya dalam parti.

Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak, berkata peraturan baru itu diputuskan selepas mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) semalam meneliti cadangan yang dikemukakan Jawatankuasa Pengurusan parti.

“Sekiranya pemimpin itu berjaya dalam proses mahkamah, iaitu didapati tidak bersalah, maka jawatannya dikembalikan,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat MT di Ibu Pejabat Umno di sini.

Perdana Menteri juga mengumumkan persetujuan MT menambah ahli Lembaga Disiplin Umno, termasuk Panel Siasatan, Tribunal dan Panel Rayuan.

Antara ahli baru lembaga itu ialah bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Ismail Said; peguam Datuk Zuraidah Atan; bekas Penolong Kanan Penguasa Badan Pencegah Rasuah (BPR), Wahab Wahid; pesara penguasa polis, Mohd Zain Ismail dan pesara inspektor polis, Nordin Saidin.
Sementara itu, Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor ketika dihubungi menjelaskan peraturan baru itu tidak hanya membabitkan pemimpin di peringkat Pusat, malah meliputi cawangan dan bahagian.

“Contohnya, Ketua Umno Bahagian Pandan, Abd Ghani Ismail, yang dihadapkan ke mahkamah baru-baru ini,” katanya.

Selasa lalu, Abd Ghani dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas 10 tuduhan menyalahguna kuasanya sebagai Ahli Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dengan menerima rasuah berjumlah lebih RM200,000 bagi meluluskan tender antara 2006 dan 2007. 

Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan, pula menjelaskan kes membabitkan Ketua Umno Bahagian Labuan, Datuk Suhaili Abdul Rahman yang didakwa di Mahkamah Majistret Kota Kinabalu atas tuduhan membuat kenyataan palsu, adalah antara yang menjadi rujukan dalam pelaksanaan peraturan baru itu.

“Kita menggunakan prinsip seseorang itu tidak bersalah sehingga didapati bersalah. Tidak adil jika parti memecat atau melucutkan jawatan seseorang pemimpin itu, tetapi mahkamah memutuskan dia tidak bersalah pula.

“Jadi peraturan ini dikuat kuasa untuk bertindak adil kepada mana-mana pemimpin dalam parti yang dihadapkan ke mahkamah,” katanya.

Bulan lalu, Ibu Pejabat Umno mengumumkan jawatan Ketua Umno Bahagian Labuan yang disandang Suhaili gugur dengan sendirinya berkuat kuasa serta-merta selepas didakwa di mahkamah selaras Fasal 10.10 Perlembagaan Umno.

4 ulasan:

suhailikini berkata...

"Ulasan anda telah disimpan dan akan boleh dilihat selepas kelulusan pemilik blog."

aih,labuankini pun sudah mula tapis2?xkn x tahan panas kot.kata nak berita yg hot2.xkn berasap kot..hihi

labuankini berkata...

Untuk makluman, hanya artikel-artikel yang melebihi 14 hari sahaja akan ditapis sebelum disiarkan. ini bagi mengelakkan kemasukan ulasan-ulasan yang tidak berkaitan dari dipos.

LabuanKini memang bercadang untuk membuat 'sekatan' untuk ruangan ulasan, namun jenis sekatan masih belum dapat ditentukan lagi, sama ada dibuka untuk blogger berdaftar sahaja, dibuka untuk semua, atau ditapis sebelum disiarkan.

Perkara yang sama telah dilakukan di Wilayahkini, Bicara Gagak dan beberapa laman blog yang lain, agar dapat dikenalpasti pemberi ulasan, memandangkan ramai yang gemar meninggalkan ulasan degan menggunakan 'Tanpa Nama'.

Melalui notis di petak sebelah kanan laman blog ini, LabuanKini sudah memaklumkan bahawa segala komen dan ulasan adalah tanggungjawab pengirim.

bungaraya berkata...

masukkan blog saya dalam pautan blog anda...."chilliriver.blogspot.com".
Thanks.
Saya juga orang jati kat sini. Kadayan lagi tu.

Tanpa Nama berkata...

rock on!