16 November 2009

Feri Oh Feri!

Petikan dari New Sabah Times, 16 November 2009

Pengusaha feri diberi kata dua

16th November, 2009

LABUAN: Menteri Pengangkutan, Dato’ Seri Ong Tee Kiat, memberi kata dua kepada mana-mana pengusaha feri di negara ini yang tidak mengutamakan keselamatan dan keselesaan kepada pengguna.

Ong yang tidak menamakan pengusaha yang dimaksudkan, namun berkata kementeriannya telah banyak menerima aduan mengenai mutu perkhidmatan feri tersebut yang tidak memuaskan sehingga memaksa beliau mengarahkan serta merta arahan untuk menangani masalah itu.

“Kementerian tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan sama ada lesen mereka di batalkan atau perkhidmatan itu akan diberi kepada pengusaha lain… dalam hal ini tiada lagi kuasa monopoli tetapi apa yang lebih penting berikan khidmat yang terbaik kepada rakyat,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada wartawan dalam satu sidang akhbar selepas menyampaikan sijil Pendaftaran Kapal Antarabangsa yang pertama di Hotel Waterfront di sini pada Sabtu.

Katanya, sejak beberapa bulan yang lalu, beliau telah menerima pelbagai aduan melalui email dan sms mengenai perkhidmatan feri yang tidak memuaskan dan beliau mengarahkan agensi yang terlibat supaya turun padang dan memastikan pengusaha feri berkenaan sentiasa menjaga tahap keselamatan, keselesaan dan penyelengaraan feri sentiasa ditahap yang memuaskan.

Bagaimanapun katanya, Kementerian sedia memberi peluang kepada pengusaha feri terbabit untuk meningkatkan perkhidmatan, namun jika mereka masih gagal untuk memenuhi permintaan pengguna yang semakin meningkat, maka kerajaan tiada pilihan lain untuk menggantikan dengan pengusaha laternatif yang lebih berdaya saing sekaligus dapat merangsangkan industri pengangkutan awam di negara ini.

Tiada ulasan: