12 September 2008

UPDATE: Mesyuarat UMNO Labuan

Hampir 80% cawangan - cawangan UMNO Labuan sudah bermesyuarat, antara cawangan - cawangan yang belum bermesyuarat cuma Kilan, Layang - Layangan, Ganggarak, dan Bukit Kallam. Sehingga kini, Puteri UMNO Labuan menyaksikan Ketuanya, Pn. Rahimah menang tanpa dicabar, Pemuda UMNO Labuan akan menyaksikan pertandingan antara Hj. Tony Noolan (Udin) dengan Mohd. Rafi, Wanita UMNO Labuan kini menunggu keputusan mesyuarat minggu ini dimana Puan Hjh. Aini mungkin akan dicabar Cik Hjh. Fauziah jika cukup pencalonan. Sementara itu, Dato` Suhaili sudah mendapat 18 pencalonan manakala pencabarnya, YB Datuk Yussof Mahal dengan 3 pencalonan. 

Tinjauan mendapati YB Datuk Yussof Mahal berkemungkinan akan dapat cukup pencalonan untuk mencabar Dato` Suhaili dalam pemilihan bahagian Oktober ini, dimana cawangan Kilan dan Layang - Layangan adalah antara kubu kuat beliau yang akan bermesyuarat minggu ini. Antara perkara - perkara menarik yang berlaku sekitar mesyuarat cawangan - cawangan UMNO di Labuan antaranya; adegan baling kerusi di Batu Manikar, isu pertikaman lidah antara tiga penyokong YB dengan ahli - ahli UMNO yang lain di cawangan Pantai, isu kertas daftar ahli hilang di Patau - Patau 1, isu pencalonan line-up tidak cukup korum di Bebuloh sehingga pencadang menarik balik cadangan, dan isu pemuda UMNO Lajau tidak dapat mengadakan mesyuarat kerana tidak cukup korum.

Cawangan Durian Tunjung yang bermesyuarat minggu lepas juga digantung dan diarah bermesyuarat semula kerana tidak mematuhi garis panduan mesyuarat dalam perlembagaan UMNO (sumber Daily Express).

Cawangan - cawangan yang digantung kini menyaksikan ketua - ketua cawangannya keluar - masuk ke pejabat UMNO Bahagian untuk menentukan nasib cawangan - cawangan mereka.

Minggu ini merupakan minggu terakhir untuk cawangan - cawangan UMNO seluruh Malaysia untuk mengadakan mesyuarat tahunan mereka.

Tiada ulasan: