09 April 2009

Kabinet Baru - Ada Wakil Dari Labuan?

Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najib Tun Razak kelmarin membatalkan hasratnya untuk mengumumkan barisan Kabinet beliau yang baru, dan dijangka akan membuat pengumuman mengenainya pada jam 3 petang hari ini.

Antara perkara-perkara yang dijangka dilakukan oleh PM termasuklah menggugurkan beberapa muka lama, terutama mereka yang kalah pada pemilihan parti masing-masing, mengecilkan saiz kabinet dengan menggabungkan beberapa kementerian menjadi satu, mewujudkan semula jawatan setiausaha parlimen kementerian, dan menukar portfolio beberapa menteri yang sedia ada.

Labuan tidak pernah mendapat tempat dalam kabinet, sejak merdeka lagi. Mungkinkan kali ini akan ada wakil dari Labuan didalam Kabinet baru, sama ada menteri penuh, timbalan menteri atau setiausaha parlimen.

Apa yang pasti, ketika ini ramai pemimpin-pemimpin dari Labuan sedang berkampung di Kuala Lumpur, ini termasuklah Ahli Parlimen Labuan, YB Datuk Yussof Mahal, Ketua UMNO Bahagian, Dato Suhaili Abdul Rahman, dan beberapa pemimpin parti Komponen BN yang lain. Namun tidak dapat dipastikan sebab mereka berkampung di KL ada kaitan dengan pengumuman barisan kabinet baru, esok.

1 ulasan:

anak Muda labuan berkata...

bukan lah saya ni nak mengata
tapi LK,
fikirlah baik2
kami d Labuan masih jauh lagi utk medapat amanah utk mewakili labuan dlm kabinet...
x logik la...
saya bukan memperkecilkan kreadibiliti org labuan
tp ini realiti!
anggaplah ini cabaran utk anak muda labuan
dan juga yang masih boleh memberi jasa kepada negara...
mungkin 15 tahun lg mungkin ada yang akan mewakili dlm kabinet...
siapa tahu?
tp bukan skrg... mustahil...
lg pun dah terjwb
senarai kabinet dah keluar...
bukan menghina kebolehan rakyat labuan
ini kenyataan
saya sendiri berazam utk mewakili Labuan dlm kabinet...
saya masih muda, mungkin 15 tahun lg...
doakan lah ya...

ihlas...