09 Mac 2010

Kes Mahkamah Dato Suhaili - Sah SPRM Pinda Pertuduhan.

Mengikut sumber, tengahari tadi sah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menukar pertuduhan yang dibuat terhadap mantan Ahli Parlimen Labuan, Dato Suhaili Abdul Rahman.

Kedua-dua pertuduhan sebelum ini; menggunakan kad pengenalan bukan miliknya untuk membuat pinjaman bank dan membuat pengakuan bersumpah palsu dihadapan jaksa pendamai terpaksa digugurkan oleh hakim atas kekurangan bukti dipihak pendakwa. Bagaimanapun pihak pendakwa mengemukakan satu lagi pertuduhan terhadap beliau; gagal mengisytiharkan petisyen muflis terhadap beliau yang dikenakan pada 1993 yang kemudiannya dilepaskan pada 1997 (pinjaman bank berlaku pada 1996).

"Timbalan Pendakwa Raya Fariza Hamzah memberitahu Hakim Duncan Sikodol bahawa pertuduhan dipinda kepada Seksyen 109 (1) (m) (ii) Akta Kebankrapan 1967 yang membawa hukuman penjara tidak lebih dua tahun atau denda atau kedua-duanya." 

Ini bermakna kes beliau bukan lagi berstatus kes kriminal, bertukar kepada status kes sivil.

Dato Suhaili dikatakan membuat pengakuan bersalah terhadap pertuduhan baru itu untuk tidak membuang banyak masa turun naik mahkamah, yang mana turut menjejaskan status beliau sebagai Ketua Bahagian UMNO Labuan yang kini masih digantung sementara menunggu kes beliau selesai. Hakim menetapkan hari esok untuk mendengar rayuan dan menjatuhkan hukuman.

Tiada ulasan: