04 Januari 2010

MTPL Diserap ke Kementerian Pelancongan

Petikan dari New Sabah Times, 3 Januari 2010.

LABUAN: Semua pegawai dan kakitangan Majlis Tindakan Pelancongan Labuan (MTPL) kecuali Pengurus Besarnya di serapkan semula ke Kementerian Pelancongan Labuan yang baru diwujudkan berkuasa hari ini (Isnin) selepas MTPL di bubarkan pada 31 Disember lalu.

Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Ahmad Phesal Talip berkata, kesemua pegawai dan kakitangan sokongan yang sebelum ini berkhidmat diMTPL akan meneruskan perkhidmatan seperti biasa di Pejabat Pelancongan Labuan.

“Tiada seorang pun daripada mereka akan diberhentikan… kecuali Jawatan Pengurus Besarnya yang sebelum ini di pegang oleh Siti Maznah Awang Damit akan dipindahkan semula ke Perbadanan Labuan selepas ia dipinjamkan ke MTPL tujuh tahun lalu,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Jasamu Di Kenang MTPL di Hotel Tiara, dekat sini pada Sabtu.

Hadir sama, Ahli Parlimen Labuan, Datuk Yussof Mahal, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Labuan, Datuk Basiran Saban, Pengerusi Majlis Penasihat Perbadanan Labuan, Datuk Haji Yunus Haji Kurus dan Pengurus Besar MTPL, Siti Maznah Awang Damit.

Pada majlis itu, Ahmad Phesal yang juga Pengerusi MTPL, menyampaikan sijil dan cenderamata kepada ahli-ahli mesyuarat MTPL, jabatan dan agensi kerajaan dan swasta yang terlibat secara langsung dengan industri pelancongan tempatan, termasuk para media dan Ketua Kampung yang mengusahakan inap desa.

Katanya, Pejabat Kementerian Pelancongan yang mengambil alih MTPLakan berpejabat di Kompleks Sukan Laut Antarabangsa Labuan di Tanjung Purun tempat pejabat MTPL beroperasi sebelum ini.

Ketika berucap, Ahmad Phesal yang juga Pengerusi Perbadanan Labuan berkata, pihak akan terus memainkan peranan dan kerjasama yang lebih erat dengan Pejabat Pelancongan negeri bagi memastikan industri pelancongan di pulau ini akan terus berkembang sekaligus membantu menjana ekonomi tempatan.

1 ulasan:

harimaulabuan berkata...

Dengar-dengar Jabatan Pelajaran Labuan juga akan ditukarkan status menjadi Pejabat Pendidikan Daerah tidak lama lagi. Segala urusan jabatan sebelum ini terpaksa berurusan terus di Kuala Lumpur. Warga Labuan khususnya ibubapa dan guru dijangka akan menghadapi masalah besar. emm terpaksalah naik kapal terbang kalau nak urus perpindahan murid dsb