20 April 2009

Perbadanan Labuan - Siapa Pengerusi Baru?

Siang tadi kelihatan beberapa pegawai-pegawai Perbadanan Labuan mengunjungi kediaman Dato Suhaili untuk menyelesaikan beberapa perkara. Turut hadir juga pegawai-pegawai pentadbir Terminal Ferri Labuan.

Dalam perjumpaan tersebut, Dato Suhaili menasihatkan supaya pegawai-pegawai tersebut meneruskan khidmat masing-masin dengan cemerlang, seperti sediakala. Beliau juga menegaskan jika beliau tidak dilantik semula, berkemungkinan Menteri Wilayah Persekutuan akan memangku jawatan tersebut, sebelum perlantikan Pengerusi baru dibuat. Dan jika ada lantikan baru, berkemungkinan juga penjawat awan bertaraf senior akan dilantik, seperti bekas SUK atau yang sama taraf dengannya.

Sebelum ini, LabuanKini ada dikhabarkan bahawa satu memorandum ada dihantar ke Kementerian Wilayah, mengenai calon-calon yang dikatakan layak mengisi kekosongan jawatan Pengerusi Perbadanan Labuan. Antara yang tersenarai termasuklah YB Datuk Yussof Mahal, Datuk Mulok Awg Damit, En Bungso Mohamad dan En Sudin (Setiausaha Sulit Datuk Yussof Mahal).

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam.. Saya mengharapkan jawatan Pengerusi PL Labuan diberikan kepada pemimpin Labuan kerana hanya ini sahajalah jawatan yang kita sebagai anak jati Labuan boleh banggakan dan jawatan ini jugalah yang menghidupkan ramai peniaga Melayu Labuan untuk terus berdiri dan bersaing di 2 buah wilayah lagi...
YB Ahli Parlimen tidak sesuai duduk di kerusi Pengerusi PL kerana jawatan ini adalah untuk penjawat awam yang dilantik secara kontrak..
Daripada empat nama yang di sebut saya setuju dengan Mantan YB Datuk Mulok Awg. Damit beliau ada ketokohan dan kelayakan akdemik..
Satu lagi nama yang saya dengar disebut di Kem. Wilayah ialah YBhg Dato Hj. Yunus Hj. Kurus Pengerusi Penasihat Perbadanan Labuan...

Tanpa Nama berkata...

En sudin jadi pengerusi PL... sukar untuk di bayangkan.

Tanpa Nama berkata...

Adakah orang yang sudah BANKCRUPCY @ MUFLIS boleh menjawat jawatan tersebut. Beri saja pada orang federal, baru tidak berebut.

Anak Labuan Musafir berkata...

Salam,

Ini pula komen aku; anak Labuan yang baru balik bercuti di Labuan.

Pemimpin datang dan pergi. Apa yang penting, kepentingan anak watan tidak terabai.

Biar siapa pun, yang memegang amanah dan tanggungjawab Chairman LC, apa yang penting moral dan perilaku serta penerimaan warga Labuan amat penting.

Janganlah kita terus bertelagah, Labuan ini kecil untuk terus direbutkan. Bergaduh macamanapun, kita masih serumpun; keturunan Brunai.

Selamat Berjaya Pulau Ku!

Tanpa Nama berkata...

i was posted in labuan for 3 years. during my stay in labuan, i have seen Dato Suhaili working very hard for the people of labuan especially bringing in development, project, investors and create tourism products. this is my first time to read this blog and as someone from semenanjung, who had a chance to know Dato Suhaili all commenced and alligation made against him so unfairly written. and no justification at all. i can say its all lies.

WHY?

look at labuan today. if not because of Dato Suhaili connections with various ministries particularly KWP, they won't be such project in labuan. DS actually is far sighted leader and it is a great loss to the people of Labuan to kill his political career. knowing very well there is non so far in Labuan as capable as DS. not even, the current YB which was created by Dato Suhaili. to the labuan people, don't be offended, i'm just telling the truth. because i do not want to see Labuan back to what it was before. god bless

Tanpa Nama berkata...

Hi Bro, it sounds obvious that u did very well in Labuan for the past 3 years you r here. How did you get that close to Suhaily? The fact is only those who please him with MONEY can get near him even become Suhaili's best friend like Tuan Hong. So, just think about it lah, No wonder you praise him so so much.
Definately u are one of those guy who willing to do anything to satisfy your needs. How many jobs that u or your boss secured as Suhaili MACHAI? Honestly speaking, there were a lot of Labuan people who knew the truth about Suhaili aka CONMAN even since USNO era. Dont simply bluff us with your comments! Because for Suhaili "No Money, No talk." Takidum.

Tanpa Nama berkata...

Bagusnya Orang2 Labuan!!!Lebih Suka Berkelahi daripada Memikirkan apa yang menguntungkan..Lebih Suka Menjatuhkan untuk keburukan daripada kebaikan~
Cuma satu Tohmahan Di Lihat Semuanya Buruk!!
:) Majulah Labuan!!

Tanpa Nama berkata...

Bila kita kan dapat Jambatan kalau kan bekakai saja keraja..
Ani komen aku .. Ds sudah beri laluan sekarang, YB sudah jadi pemimpin Melayu No 1 di Labuan.. cuma silap sekarang ani pemimpin Melayu tidak boleh terima YB pasal orang sekeliling YB yang kurang POWER.. YB pula macam pandang ringan sokongan pemimpin-pemimpin melayu yang kerja untuk beliau sewaktu pilihanraya dulu..
Jadi apa yang perlu YB perlu menggunakan kebijaksanaan untuk menyatukan atau meletakkan dirinya sebagai pemimpin yang boleh di terima oleh kumpulan pemimpin Melayu yang tidak sebulu dengan beliau.. sebagai seorang pemimpin YB perlu tahu bagaimana caranya..
Pasal Pengerusi PL ani.. banyak pemimpin kita yang boleh.. Mantan YB Datuk Mulok, YBhg Dato Yunus dan kalau jawatan JUSA tu Dato Sukarni ( SUP Persekutuan Sabah sekarang ) dia tu orang Nagalang kan pincen sudah bah..

KITANI GEMILANG LABUAN....

Tanpa Nama berkata...

Hai Rai Kechik, engkau tengoklah apa yg sudah jadi? Hentikan pengkhabaran palsu artikel kolot oleh labuankini. Kami sdg memerhatikan kamu.... Bertaubatlah dan kembali menyembah Tuhan yg satu yakni Allah SWT. Jgn kamu terus mengAGUNGkan D.Suhaili nescaya jauhlah jodohmu. Barangsiapa yg berminat terhadap saudari Rai yg telah agak lanjut usia juga mereka2 yg geram dengan ulasan2 di labuankini, boleh menghubungi:019-5808577 (Rai Kechik) untuk mendapatkan ulasan lanjut. SB LBN

JomoSamaTuaran berkata...

Pengerusi LC tidak penting, berilah sokongan pada Dato Yussuf..dia ahli Parlimen yang dipilih rakyat..hanya pada dia saja semua peruntukkan pembangunan dari kerajaan persekutuan disalurkan..!!

Kalau kamu semua asyik bekilahi, tidak salah kalau dia beri orang luar buat projek-projek diLabuan.. kerana KAMU,PENDUDUK LABUAN... tidak mahu bekerjasama dengan dia. SALAHKAH DIA....???

LUPAKAN soal PENGERUSI LC TU.. jawatan tu baik ditukar pada jawatan Datuk Bandar sahaja.. kikis semua bentuk cara pemikiran/cara bekerja Datu Suhaili dari sekarang.. THERE'S A NEW KID IN THE BLOCK.. DATUK YUSSUF. Sokonglah dia.....!!

Tanpa Nama berkata...

DS sudah beri laluan? Sorry, im not buying it... Tidak ada satu perkara pun yg DS buat itu ikhlas apa lagi beri laluan. Kenapa juga bermatian DS ni pertahankan jawatan Pengerusi PL? Ada baik SPRM selidik apakah selama ini DS melombong duit rakyat di PL selama dia jadi Pengerusi PL? Cubalah kita urang Labuan fikir, dari identiti dirinya sendiri pun sudah menunjukkan yg DS tidak ikhlas. Cuba sesiapa selidik kad kawinnya, dia kawin guna nama Suhaili atau Ahmad Suhaily. Mungkin JAWI boleh cek sama ada perkahwinannya sah atau tidak.... Adui na dogo.... Mun tidak sah, lain jua tu? Takidum.

puteriLT berkata...

KEPADA SEMUA PEMBACA, DAN KHASNYA KEPADA YANG TELAH MENULIS KENYATAAN INI:-

"Hai Rai Kechik, engkau tengoklah apa yg sudah jadi? Hentikan pengkhabaran palsu artikel kolot oleh labuankini. Kami sdg memerhatikan kamu.... Bertaubatlah dan kembali menyembah Tuhan yg satu yakni Allah SWT. Jgn kamu terus mengAGUNGkan D.Suhaili nescaya jauhlah jodohmu. Barangsiapa yg berminat terhadap saudari Rai yg telah agak lanjut usia juga mereka2 yg geram dengan ulasan2 di labuankini, boleh menghubungi:019-5808577 (Rai Kechik) untuk mendapatkan ulasan lanjut. SB LBN"....

DIHARAP PENULIS KOMEN INI TURUT SAMA BERTAUBAT KERANA "RAI KECHIK" YANG DISEBUT TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN BLOG INI. BELIAU SUDAH SAYA HUBUNGI AGAR MEMBACA KOMEN TERSEBUT, UNTUK TINDAKAN SETERUSNYA. BELIAU MENYATAKAN UNTUK MEMBUAT LAPORAN POLIS TERHADAP FITNAH INI. KEPADA PIHAK LABUAN KINI, TOLONG JANGAN PADAM KOMEN INI UNTUK DIJADIKAN BUKTI BAGI MENGESAN I.P YANG MEMBUAT KOMEN DAN FITNAH TERSEBUT. TERIMA KASIH.

Tanpa Nama berkata...

salam..dr generasi ke-3(selepas merdeka).

Kalau sebelum ini yang hanya diketahui generasi kedua atau generasi pertama rancak berdiskas mengenai politk labuan dan involve d dlmnya,sedarlah bhw generasi ketiga sdg memerhatikn cara berpolitik generasi ke 2 dan 1 serta diskas mengenainya. tunjukkanlah TELADAN kpd kami.

Kami generasi baru adalah diantara pengundi yg br pertama kali mengundi ataupun br hdk mengundi.

kami tlh membuat ketatapan

1. Jasa pemimpin lama kami hargai dan kami kenang. Tidak sesekali akan mengutuk lg kan mencaci. Jasa beliau tidak sedikit bg org labuan.

2. Pemimpin baru kami hormati dan kami sokong,ttp jika salah akan kami bangkang...inilah politik baru,rakyat diutamakan,performance now.Kami juga sekali tidak sesakali akan mencaci pemimpin br kami.

3. Kepada generasi 1 dan 2..di mana halatuju politik kita?utk agamakah?utk bangsa kah?utk labuan kah?atau utk diri sendiri?

4. Pemimpin2 baru dan lama yg ku sayangi,generasi 1 dan 2 yg kuhormati,sedarlah.. labuan umumnya islam dan melayu khasnya diambang kemuduran d tpt sendiri. Jangan biarkan generasi akan dtg menyalahkan kita disebabkan kehancuran dan kemunduran yg kita buat sendiri.

5. Penghasut2 pemimpin ku,sedarlah perbuatan kalian diperhatikan oleh generasi baru..hentikanlah,sama2 kita mengembleng usaha utk merapatkan sof kita kembali..sekali kalian menghina atau mengutuk,semakin terserlah diri kalian sebenarnya.

6. Kami mengharapkan satu hari nnt pemipin baru n lama bergabung tenaga usaha n idea untuk memjukan agamaku,bangsaku dan tnh tumpahku..

7. Saya sbg mewakili generasi baru menyeru pemimpin ku BANGUN..fokus kan uasaha mu,jgn sesakali terpengaruh dgn perangai hasad dengki org d sekelilingmu..INGATLAH politik skrg berbeza dgn politik dahulu

Tanpa Nama berkata...

Salam kepada pengomem2 di LK. Sedih membaca komen2 di ruangan ini. Kalaulah begini cara pemikiran kita orang Labuan, bermakna kita masih di tampok lama dan mundur.

Cuba buka minda dan berfikiran dengan cara waras. Pemimpin datang dan pergi dan janganlah kita terlalu taksub dengan seseorang pemimpin. Kita hormatilah pemimpin-pemimpin yang kita pilih, sama ada mantan atau masih menjadi pemimpin. Janganlah dihina, caci dan perkecilkan mereka. Semua pemimpin ada jasa mereka dalam pembangun Labuan, kerana mereka BN dan dapat peruntukan dari KL utk membangunkan Labuan, bukan dari poket mereka sendiri..

Tentang Pengerusi PL, biarlah ditentukan oleh Menteri/PM walaupun
ada yang melobi keputusannya akan ditentukan kelak.Cuma harap2 kali ini Pengerusi biarlah yang betul2 berkelibar dan faham tentang tugas pengerusi dan bukannya main bulldoze saja. Bagus juga kalau orang Labuan dipilih tapi kalau pegawai kerajaan senior bagus juga kerana banyak pengalaman dan faham tugas2 non-executive power dia.

JANGAN GADUH-GADUH PASAL PENGERUSI PL LAGI. kita tunggu saja, insyallah laporan2 yg ada pada PM/Men. Wil, memberi pilihan yg layak. Tempoh DS dah berlalu dan biarlah pergi, bagi peluang pada yang lain dan yang lebih layak. Kalau DS masih "dimahukan" kerana ramai hulubalang2 telah dihantar ke KL untuk melobi, dia akan jadi lagi,kalau tidak direstu orang lainlah jawabnya.

Jagalah keharmonian masyarakat Labuan dan jangan sebarkan berita2 yang boleh memecah-belahkan perpaduan ummah.

Ingin Tahu berkata...

Salam Semua,

Betul! Sokong TN di atas!

Biarlah, kerajaan dan Menteri yang tentukan siapa pengganti DS.

Kita harus bersatu demi memastikan pembangunan "MINDA" & "INTELEKTUAL" anak watan tidak tercemar dengan politik kotor!

Tanpa Nama berkata...

salam..isk, kesian sampai d sebut nama2 orang yg nda d suka d sini d tabur fitnah..sadang2 tah, awu ba satu labuan jua, mcm ta basar labuan ani drabutkan..rilek ba dulu..banar jua biatah kementrian yg buat keputusan, Allahualam..lepastu mcm ada lagi yg rasa2 nya mau labuankini ni bisu..cukup bagus suda labuankini ni, ada juga media yg becerita..ada juga dliat2 menulis..anak2 labuan dluar buli jua membaca2,tau2 sedikit pasal tempat durang..nda salah jua komen, tapi sadang2 tah..dosa sendiri tanggung, perbalahan juga yg jadi..Nauzubillahiminzaliq..kepada labuankini, keep on rockin'!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum semua,
Harapan kita ialah supaya pembaca dan pemberi komen di sini akan menegakkan keadilan dan membuka minda kita semua demi keharmonian dan kemajuan penduduk pulau ini.

Usahlah sebut nama2 mereka yang tidak terbabit dengan pergolakan politik dan Pengerusi Labuan. Lets by gone be by gone.. Yang penting sekarang kita tidak mahu orang kitani berpecah-belah kerana terlalu taksub dengan pemimpin tertentu. Relaks lah, kita sokong saja pemimpin yang ada dan betulkan/tegur dia kalau buat salah, supaya tidak berulang kesalahannya. Kerjasama dengan YB dan jangan cuma jadi Pak Turut. HORMAT pemimpin kita dan bukannya TAKUT padanya. Insyallah rakyat Labuan makmur.

note:
diharap LABUAN KINI akan lebih adil bila membuat liputan,jangan seperti sebelum ini, mostly about Dato Suhaili saja. Buatlah report about important/current events in Labuan and NOT just POLITIK.
Boleh senaraikan siapa orang Labuan Kini serta no. telefon, supaya boleh kami bagi laporan yang terkini utk dimuatkan.TQ.

Tanpa Nama berkata...

harap PL chairman seterusnya dilantik dari orang semenanjung...kalau boleh orang india, atau cina...maybe itu cara untuk memastikan perpaduan di Labuan kembali terjalin...Kannn....

just my one sen...

Tanpa Nama berkata...

"Mesyuarat MKT UMNO Pertama-Penentu Nasib Dato Suhaili"
Berikut adalah kronologi mesyuarat MKT kelmarin menurut sumber dalaman: Seorang ahli MT Datuk Bung Mokhtar Radin mengutarakan persoalan kepada YAB Presiden Parti mengenai status Pengguguran Dato' Suhaili Abd. Rahman sebagai Ketua Bahagian UMNO Labuan. Menjawab pertanyaan ahli MT berkenaan, YAB Presiden UMNO menegaskan bahawa sesuai dengan precedent didalam Perlembagaan Parti, pengguguran tersebut adalaha sah dan keputusan ini adalah mutlak.