25 Oktober 2009

Bajet '10 Atau RMK 10?

Setelah menjadi pemerhati selama hampir dua jam, mendengar pembentangan Belanjawan 2010 oleh Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Dato' Seri Najib Tun Razak, seolah-olah tiada apa yang dikhususkan untuk Pulau Labuan pada tahun depan.

Bajet 2010 juga menggunakan peruntukan yang lebih kecil berbanding Bajet 2009 yang dibentangkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi. Antara perkara yang tidak dijangka pada pembentangan Bajet sulung Dato' Seri Najib ini antaranya pengurangan peruntukan untuk sistem pertahanan negara, pertukaran dan pertambahan tugas dalam Kementerian Wilayah Persekutuan (yang sepatutnya dibahaskan diperingkat Kabinet, bukan Bajet) dan ketiadaan bonus (digantikan dengan bayaran khas RM500).

LabuanKini berharap kita tidak akan ketinggalan lagi dalam Rancangan Malaysia ke-10 (RMK10). Antara yang dinanti-nanti oleh warga Labuan termasuklah saluran air bersih ke Labuan, penambahbaikan lingkaran jalanraya dan jambatan menghubungkan Labuan ke tanah besar Sabah.

Tiada ulasan: