31 Oktober 2008

2 Hari Sebelum Mesyuarat UMNO


Sedikit snippet menjelang mesyuarat UMNO Labuan.

1. Sayap Pemuda UMNO akan bermesyuarat sehari lebih awal, khuatir ianya akan mengambil masa yang lama untuk selesai, memandangkan adanya pertandingan.
2. Hj. Tony Noolan mempunyai 16 pencalonan manakala Mohd. Rafi mendapat 7 pencalonan.
3. Pencalonan untuk Ketua Pemuda UMNO Malaysia masih samar-samar, kerana ada pihak yang juga ingin Datuk Seri Khir Toyo dicalonkan.
4. Dato` Suhaili, Datuk Yunus dan Tn. Hj. Alias yang sebelum ini diberi amaran keras oleh ibupejabat disahkan layak bertanding dalam pemilihan bahagian kelak. Untuk rekod. Dato` Suhaili bertanding mempertahankan jawatan Ketua Bahagian, manakala Datuk Yunus bertanding merebut jawatan Timbalan, yang dikosongkan oleh YB Datuk Yussof Mahal.
5. 4 cawangan yang sebelum ini digantung oleh UMNO Bahagian, bertukar status kepada "sah" setelah mendapat surat pengesahan dari ibu pejabat. Cawangan-cawangan tersebut adalah, Sungai Bedaun, Durian Tunjung, Patau-Patau 1 dan Tanjung Aru.
6. Dengan ini, Dato` Suhaili masih mengekalkan 18 pencalonan yang diterimanya, manakala YB Datuk Yussof Mahal mengumpul 10 pencalonan. Datuk Yunus akan dicabar oleh Dr. Harun Pudin untuk jawatan Timbalan Ketua Bahagian.
7. Sayap Puteri UMNO akan bermesyuarat pada pagi 2 November, diikuti dengan sayap Wanita UMNO. Kedua-dua sayap ini tidak menghadapi sebarang masalah, kerana tiada pertandingan diperingkat bahagian.

Tiada ulasan: